APAKAH ITU i-THINK?

iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10 buah sekolah (6 SR dan 4 SM) sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia.

KENAPA DIADAKAN PROGRAM i-THINK?

Dapatan pentaksiran antarabangsa (TIMSS dan PISA) mendapati kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa, Sains dan Matematik. Kajian mendapati murid berpengetahuan, tetapi tidak tahu untuk mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program i-THINK ialah adalah bertujuan untuk  melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.

Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program 
i-THINK

Peta Pemikiran

Peta pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentas kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun.Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.

1. Peta Bulatan (Circle Map)

Peta jenis ini digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat mengikut konteks.


Contoh 1

Contoh 2

2. Peta Buih (Bubble Map)

Peta jenis ini digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.


Contoh 1


Contoh 2




3. Peta Buih Berganda (Double Bubble Map)

Peta jenis ini digunakan untuk membanding beza sesuatu.


Contoh 1

Contoh 2


4. Peta Pokok (Tree Map)

Peta jenis ini digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.

Contoh 1

Contoh 2


5. Peta Dakap (Brace Map)

Peta jenis ini digunakan untuk menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagian kedua adalah bahagian utama.

Contoh 1


Contoh 2

Contoh 3


6. Peta Alir (Flow Map)

Peta jenis ini digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.




7. Peta Pelbagai Alir (Multi-flow Map)

Peta jenis ini digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut,manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.

Contoh 1

Contoh 2

Contoh 3

Contoh 4


8. Peta Titi (Bridge Map)

Peta jenis ini digunakan untuk memberi peluang pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan factor perhubungan.

Contoh 1


Contoh 2






Tiada ulasan :

Catat Ulasan